تولید محتوا اولین حرف را در سئو میزند زیرا یک محتوای جذاب و ارزشمند علاوه بر اینکه شما را نزد گوگل و سایر موتورهای جستجو محبوب میکند و باعث میشود تا جزو نتایج برتر آن شوید، ترافیک زیادی از کاربران را روانه سایت شما میکند. بنابراین اگر میخواهید وسایتی قدرتمند از نظر سئو داشته باشید باید به تولید محتوا اهمیت خاصی بدهید.
ارتباط با ما
تولید محتوا چیست؟
تولید محتوا یا (Content Production) فرآیندی از ساخت و انتشار محتوایی است که برای جذب و ارتباط با مخاطب استفاده میشود. این محتوا میتواند در قالب نوشته، تصویر، ویدئو، صوت، کتاب های الکترونیک و … باشد. محتوا در زمینههای متفاوتی مانند تبلیغات، آموزش، اطلاعات و … تولید میشود.
انواع روش تولید محتوا
روش های مختلفی برای تولید محتوا در دنیای وب وجود دارد که هرکدام را به صورت خلاصه توضیح خواهیم داد.
- محتوای متنی
- محتوای تصویری
- محتوای ویدئویی
- محتوای صوتی
- محتوای اینفوگرافیک
- محتوای فایلی
تولید محتوای متنی
محتوای متنی را میتوان مهم ترین نوع تولید محتوا در دنیای اینترنت دانست. تولید محتوای متنی در زمینه های آموزشی و اطلاعاتی، خبری، تبلیغاتی، رویداد ها و … کاربرد دارد. شاید در پلتفرم اینستاگرام محتوای ویدئویی و تصویر در رتبه یک قرار داشته باشند اما در وبسایتها تولید محتوای متنی حرف اول را میزند. به عنوان مثال وبسایت ویکی پدیا از محتوای متنی به عنوان روش اصلی تولید محتوا استفاده میکند.

تولید محتوای تصویری
محتوای تصویری یکی از بهترین و مهم ترین روش های تولید و ساخت محتوا میباشد. گاهی یک تصویر میتواند نقش بیش از 100 کلمه را اجرا کند. محتوای تصویری نقش ویژهای در شبکههای اجتماعی و وبسایتها دارد. گوگل نیز بر تولید محتوای تصویری تاکید دارد و در بسیاری از نتایج جستجو، گوگل تصاویر را در رتبه یک قرار میدهد.

تولید محتوای ویدئویی
این نوع محتوا در دنیای امروز بسیار محبوب است طوری که میبینیم بسیاری از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک تاک بسیار از محتوای ویدئویی استفاده میکنند. گوگل نیز به این نوع محتوا اهمیت ویژه ای میدهد به طوری که در بسیاری از نتایج جستجو رتبه اول، یک وبسایت ویدئویی مثل یوتوب یا آپارات است. محتوای ویدئویی از آنچنان اهمیتی برخوردار شده است که در سال 2023 میلادی گوگل یک بخش با عنوان ویدئو در سرچ کنسول اضافه کرده است. همچنین محتوای ویدئویی استاکچر دیتا مخصوص خود را دارد.

تولید محتوای صوتی
محتوای صوتی نیز به مانند بقیه محتواها اهمیت خود را دارد. امروزه وبسایت ها و اپلیکیشن های فراوانی مخصوص برای پخش پادکستها هستند. با استفاده ای محتوای متنی میتوان اطلاعات زیادی را در مدت زمان کوتاه در اختیار کاربران قرار داد.

تولید محتوای اینفوگرافیک
داده های آماری یا اینفوگرافیک نوعی از تولید محتوا است که در زمینههای اطلاعاتی بسیار کاربردی هست. به عنوان مثال در وبسایتهای مهاجرتی از این نوع محتوا میتوان به خوبی بهره برد و آمار مهاجرت، تعداد دانشجویان در یک دانشگاه، تعداد مهاجرین یک شهر و … را به صورت اینفوگرافیک نمایش داد.

تولید محتوای فایلی
محتوای فایلی به مانند فایلهایPDF یا کاتالوگ ها کاربرد خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال وجود یک کاتالوگ درون یک صفحه محصول از یک سایت فروشگاهی میتواند تفاوتی محسوسی در فروش این فروشگاه با فروشگاه های آنلاین دیگر داشته باشد. همچنین در بسیاری از نتایج جستجو گوگل رتبه های برتر یک فایل PDF هستند به مانند تصویر زیر.

کاربرد تولید محتوا
تولید محتوا فواید و کاربردهای بسیار زیادی برای کسب و کار شما خواهد داشت. این کاربردها عبارتند از:
برندسازی
برندسازی یکی از کاربردهای تولید محتوا در دنیای امروز است. شما با استفاده از از یک محتوای ارزشمند با توجه به موضوع برند خود میتوانید برند خود را در زمینه کاری مربوطه مشهور کنید.
اعتمادسازی
یکی از مهمترین روشهای اعتمادسازی در دنیای اینترنت تولید محتوا است. به عنوان مثال یکی از اهداف وبسایتی پزشکی که اطلاعات بسیار زیادی را به صورت رایگان در اختیار کاربران اینترنت قرار میدهد اعتمادسازی است.
بازدیدکنندگان بیشتر
در هر پلتفرمی که فعالیت داشته باشید تولید محتوای ارزشمند مساوی است با بازدیدکنندگان بیشتر.
بازاریابی
امروزه بازاریابی محتوایی یکی از مهمترین روش های بازاریابی است. با استفاده از این روش شما میتوانید بازدیدکنندگان بیشتری را جذب و در نهایت فروش بهتری داشته باشید.
تبلیغات
یکی دیگر از کاربردهای ساخت محتوا در تبلیغات است. شما میتوانید با توجه به کسب و کار خود و پلتفرمی که در آن فعالیت میکنید سفارش تولید محتوا متنی یا تصویری یا … دهید.
اعتبار در پلتفرم ها
مهمترین کاربرد تولید محتوا در وبسایت ها سئو سایت میباشد و سئو بیشتر وبسایت های بدون محتوا تقریبا غیرممکن است. تولید محتوا باعث میشود تا کاربران زیادی روانه سایت شما شوند. شاید این سوال به ذهنتان برسد که چگونه تولید محتوا سایت، کاربران را به سوی سایت شما میکشاند؟ هنگامی که شما محتوای ارزشمند و کاملی را در ارتباط با موضوع سایت خود تولید میکنید، در صورت جستجوی کاربران در موتور های جستجو محتوای شما در اختیار کاربران قرار می گیرد و کاربران وارد سایت شما میشوند و میتوانند از خدمت سایت شما یا محصولات وبسایت استفاده کنند.
تولید محتوا در پلتفرم های مختلف
- تولید محتوا وبسایت
محتوا وبسایتها در روش های مختلفی ساخته میشود که در لیست بالا به آنها اشاره شد. اما کدام نوع از محتوا برای چه وبسایتی و چه صفحه ای مناسب است؟ تشخیص این موضوع بر عهد متخصصین تولید محتوا میباشد. به عنوان مثال در یک وبسایتی وکالتی و حقوق بهتر است از محتوای متنی به عنوان مهمترین روش تولید محتوا استفاده شود و سپس از محتواهای PDF و محتواهای اینفوگرافیک و حتی صوتی استفاده شود.
- تولید محتوا شبکههای اجتماعی
محتوایی که باید در هر یک از شبکههای اجتماعی ساخته شود کاملا متفاوت است. به عنوان مثال در شبکه اجتماعی اینستاگرام محتوا اصلی باید محتوای تصویر باشد که عمدتا این محتوا تصویری دارای نوشتههای زیادی است. اما در شبکههای اجتماعی پادکست همانطور که از اسمش مشخص است محتوا باید صوتی باشد و یا در کانالهای تلگرامی از محتوای متنی نیز استفاده میشود.
تنها محتوایی که توسط سپیداران وب ساخته و تولید میشود تولید محتوا سایت میباشد.
تولید محتوا سایت
تولید محتوا یک وبسایت به سه بخش تقسیم میشود.
- قبل از تولید محتوا سایت
- تولید محتوا سایت
- پس از تولید محتوا سایت
1.مرحله قبل از تولید محتوا
مرحله قبل از تولید محتوا سایت عمدتا مربوط به بخش سئو وبسایت میشود. بهتر است قبل از تولید محتوا وبسایت یک برنامه محتوایی و استراتژی تولید محتوا ساخته شود. این کار باعث میشود زمان انجام امور کمتر شود و نتیجه نهایی بسیار ارزشمندتر باشد. برنامه محتوایی و استراتژی محتوایی توسط گروه سئو یا تولید محتوا وبسایت انجام میشود. به عنوان مثال برای عبارت “خرید لپ تاپ” چه نوع تولید محتوایی نیاز است تا وبسایت با رعایت اصول دیگر سئو بتواند در عبارت مربوطه در موتورهای جستجو رقابت کند.
برنامه محتوایی توسط سپیداران وب ساخته و در اختیار کارفرما قرار داده میشود.
2.مرحله تولید محتوا
یکی از اصلی ترین عوامل تولید محتوا برای وبسایت ها، کسب رتبه در موتورهای جستجو بر روی کلمات کلیدی میباشد. به عنوان مثال برخی از کلمات کلیدی برای یک فروشگاه لوازم کامپیوتر، خرید لپ تاپ، خرید سیستم آماده، بررسی مدل های لپ تاپ dell میباشد. حال برای کسب رتبه بر روی این کلمات باید هر وبسایتی تولید محتوا کند. این محتوا هرچه ارزشمندتر باشد احتمال کسب رتبه را بیشتر میکند. البته تولید محتوا تنها عامل موفقیت یک وبسایت در کسب رتبه نیست و عوامل دیگر سئو (بهینهسازی موتور جستجو – بهینه سازی سایت برای موتور جستجو) نیز تاثیر فراوانی دارند.
بهینهسازی یک وبسایت برای موتور های جستجو به تولید و تهیه محتوا گره خورده است. به همین دلیل محتوایی که برای وبسایتها تولید میشود باید اصول و معیار های سئو محتوا (تولید محتوا سئو شده) را رعایت کرده باشد.
قبل از اینکه به موضوع تولید محتوا سئو شده یا سئو محتوا بپردازیم بهتر است به موضوع سئو به صورت خیلی خلاصه بپردازیم. مشاهده و بررسی صفحه خدمات سئو سایت
کلمه سئو (Search engine optimization) یعنی بهینهسازی موتور جستجو. یعنی هرکاری که در دنیای سئو انجام میشود بابت بهینهسازی و بهبود درک و فهم موتورهای جستجو انجام میشود. در کنار بهینهسازی موتورهای جستجو، وبسایت ها از طریق دریافت کلیک کاربران موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ منافع خود را تامین میکنند.
محتوای سئو شده محتوایی است که در راستای بهینهسازی موتورهای جستجو باشد و هدف موتورهای جستجو رضایت کاربران خود است. پس بهترین روش تولید محتوا سئو شده توجه به هدف کاربران است.
3.مرحله پس از تولید محتوا
مرحله تولید محتوا آخرین مرحله از ساخت و تهیه محتوا نبوده و مرحله ای به اسم پس از تولید محتوا نیز وجود دارد. موارد این مرحله شامل رپورتاژ آگهی، لینک سازی داخلی و خارجی، بروزرسانی (آپدیت) محتوا میباشد. موارد نام برده شده عمدتا جزو بخشهای سئو وبسایت به حساب میآیند.
لینک دهی بین مقالات برای محتوا ساخته شده، توسط سپیداران وب انجام میشود. لینک سازی داخلی سایت باعث راحتی و ماندگاری بیشتر کاربران در وبسایت میشود و لینک سازی داخلی همواره توسط موتورهای جستجو تاکید شده است.
آپدیت محتوا یکی از تکنیکهای بهبود رتبه و افزایش کیفیت محتوا به حساب میآید که این امر توسط گروه سئو وبسایت انجام میشود.
لینک سازی خارجی که رپورتاژ آگهی یکی از روشهای آن به حساب میآید نیز تاثیر بسیار زیادی بر سئو وبسایت دارد. خدمات رپورتاژ آگهی به صورت جدا از تولید و ساخت محتوا توسط سپیداران وب ارائه میشود اما روش های دیگر لینک سازی خارجی در برخی از پکیجهای تولید محتوا سپیدارن وب بدون هزینه جدا ارائه میشود.
انواع تولید محتوا سایت
- تولید محتوا محصول
- تولید محتوا مقاله و بلاگ
- تولید محتوا خدماتی
- تولید محتوا تبلیغاتی
- تولید محتوا نمونه کار
- تولید محتوا صفحه اصلی
- تولید محتوا رپورتاژ آگهی
هزینه تولید محتوا
هزینه تولید محتوا توسط گروههای کاری یا شرکتهای تولید محتوا متفاوت است. این تفاوت ها شامل کیفیت محتوا ساخته شده، زمان تهیه و تولید محتوا، سابقه و اعتبار شخص یا گروه یا شرکت تولید کننده محتوا، نوع محتوا و موضوع محتوا میشود. هزینه تولید محتوا توسط سپیدارن وب نیز به عوامل گفته شده بستگی دارد اما به صورت کلی پکیجها یا پلنهایی ساخته شده است تا حدود کلی قیمت تولید محتوا مشخص شود. این پکیج های تولید محتوا در زیر مشخص و توضیح داده شدهاند. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تعرفه تولید محتوا و مابقی موارد با شماره زیر ارتباط برقرار کنید. همچنین میتوانید فرم ارتباط با سپیداران وب را در صفحه تماس با ما پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.
ارتباط با ما
جدول هزینه تولید محتوا توسط سپیداران وب
پکیج اول | پکیج دوم | پکیج سوم |
---|---|---|
8 محتوا | 18 محتوا | 30 محتوا |
بررسی کلمات کلیدی | بررسی کلمات کلیدی | بررسی کلمات کلیدی |
آپلود محتوا بر روی سایت | آپلود محتوا بر روی سایت | آپلود محتوا بر روی سایت |
لینک دهی داخلی | لینک دهی داخلی و کسب بک لینک | لینک دهی داخلی و کسب بک لینک |
مدت زمان تحویل: یک ماه | مدت زمان تحویل: دو ماه | مدت زمان تحویل: سه ماه |
یک میلیون تومان | دو میلیون تومان | سه میلیون تومان |
- 1000 الی 1500 کلمه = 250 هزار تومان
- 500 الی 700 کلمه = 150 هزار تومان
گزارش ذکر شده شامل تاریخ اپلود یا تحویل هرکدام از مقالات، تعداد دقیق کلمات، تعداد تصاویر و یا ویدئوهای ساخته شده، کلمات کلیدی مهم استفاده شده، لینک داخلی یا خارجی کسب شده در صورت وجود، به صورت فایل اکسل تقدیم شما خواهد شد.
آپلود محتواهای تولید شده در وبسایتی با سیستم مدیریت محتوا وردپرس یا جوملا بدون دریافت هزینه اضافی توسط سپیداران وب انجام میشود.
عوامل موثر بر تعرفه تولید محتوا

موضوع وبسایت
اولین موضوعی که میتواند بر روی قیمت تولید محتوا تاثیر بگذارد موضوع وبسایت است. موضوعاتی مانند فروشگاه آنلاین موبایل و لوازم جانبی، وبسایت حقوقی و وکالت عمدتا هزینه بیشتری برای تولید محتوا باید بپردازند. در فروشگاههای آنلاین یا حضوری موبایل رقابت بسیار زیادی در سئو و تولید محتوا وجود دارد که طبیعتا بر روی هزینه تولید محتوا آن تاثیر گذار است چرا که زمان بیشتری را برای تولید محتوا با کیفیت و متفاوتتر از دیگران میخواهد .
حجم محتوا
یکی دیگر از عوامل موثر بر هزینه تولید محتوا حجم محتوا میباشد. منظور از حجم محتوا تعداد محتوا ها و تعداد کلمات، تصاویر و ویدئوهای تولید شده هر محتوا میباشد.
سابقه تیم تولید محتوا
سابقه تیم تولید محتوا نیز تاثیر بسزایی در هزینه تولید محتوا دارد. تیم سپیداران وب با بیش از چندین سال سابقه در زمینههای مختلف وب از جمله تولید محتوا همواره تلاش خود را برای ارائه خدمات باکیفیت در زمینه خدمات تولید محتوا، سئو، طراحی سایت و بهینه سازی سرعت سایت انجام داده است.
سختی کلمات کلیدی
سختی کلمات کلیدی از عوامل بسیار تاثیرگذار بر قیمت تولید محتوا میباشد چرا که تولید محتوایی برای کلمه کلیدی “خرید موبایل” عمدتا سختتر از کلمه یا عبارت ” خرید موبایل سامسونگ جی سون” میباشد.
نوع محتوای تولید شده
نوع محتوای ساخته شده نیز یکی از اساسیترین موارد تاثیرگذار بر تعرفه تولید محتوا است. تفاوت قیمتی زیادی بین تولید محتوا تصویری، ویدئویی، متنی و … وجود دارد.
نوع تولید محتوا سایت
تولید محتوا برای صفحه اصلی، صفحه محصول، صفحه بلاگ، صفحه دسته بندی و … تفاوت قیمتی با یکدیگر دارند که بر قیمت تولید محتوا موثر است.
زبان محتوا
زبان محتوا یکی دیگر از عوامل موثیر بر قیمت تولید محتوا میباشد. عمدتا هزینه تولید محتوا به زبانهای خارجی در داخل ایران نسبت به تولید محتوا فارسی بیشتر است.
روند خدمات تولید محتوا در سپیداران وب
ما در سپیداران وب با بررسی اهداف وبسایت شما و شناخت نیاز کاربران از خواندن محتوا، اقدام به برنامه ریزی برای تولید محتوای بهینه و سئو شده میکنیم. روند خدمات تولید محتوا در سپیداران وب به شرح زیر میباشد:
- برنامه ریزی و بررسی اهداف محتوا
- شناخت هدف مخاطبین یا کاربران از خواندن محتوا
- تولید محتوای سئو شده
- بررسی کلمات کلیدی
- لینک سازی داخلی بین محتواها
- لینک سازی خارجی برای محتوای تولید شده (در برخی از پکیجهای تولید محتوا)
- ارائه آمار بازدید و بازخورد محتوا تولید شده
روش کاری تولید محتوا سپیداران وب چگونه است؟
1-مرحله قبل از تولید محتوا
در ابتدای پروژه تولید محتوا نیاز هست تا تمام اطلاعات مورد نیاز از کارفرما گرفته شود. این اطلاعات شامل سابقه کاری، مخاطبین، هدف کارفرما از تولید محتوا و … میباشد. پس از جمع آوری اطلاعات اولیه، تیم تولید محتوا سپیداران وب شروع به تحقیق در رابطه با موضوع کاری تولید محتوا میکند. شناخت و تشخیص کلمات کلیدی مهم در ابتدای انجام پروژه انجام میشود. در این مرحله برنامه محتوایی نیز ساخته خواهد شد و در اختیار کارفرما قرار خواهد گرفت.
2-مرحله تولید محتوا
در مرحله بعد که مرحله تولید محتوا نام دارد، محتوا بر اساس برنامه محتوایی تهیه و آماده میشود و در صورت خواست شما محتوا بر روی وبسایت بارگذاری میشود. نکتهای که باید در این مرحله توجه شود کیفیت و ارزشمند بودن محتوا است. این نکته توسط تیم تولید محتوا سپیداران وب بسیار مورد توجه است چرا که هدف از تولید محتوا در وبسایت افزایش قدرت سایت در زمینه سئو یا کسب اعتبار برند میباشد و هر یک از این دو مورد بدون تولید محتوا با کیفیت و یونیک تقریبا امکان پذیر نیست.
3-مرحله بعد از تولید محتوا
پس از تولید محتوا و آپلود آن نوبت به لینک دهی داخلی بین محتواهای تولید شده و کسب بک لینک (لینک خارجی) میرسد. در صورت تمایل شما میتوانید از خدمات رپورتاژ آگهی سپیداران وب نیز استفاده کنید.
طراحی سایت و تولید محتوا
طراحی سایت و تولید محتوا از خدمات اصلی سپیداران وب به حساب میآیند. به همین علت سپیداران وب تخفیفاتی را برای کسانی که مایل به طراحی سایت و تولید محتوا به صورت همزمان هستند در نظرگرفته است. برای کسب اطلاعات دقیقتر از تعرفه تولید محتوا و طراحی سایت پس از اعمال تخفیف با ما در ارتباط باشید.
ارتباط با ما
تولید محتوای سئو شده چیست؟
یک محتوا علاوه بر این که باید به صورت تخصصی تولید شود، باید سئو شده نیز باشد تا در بهبود نتایج سایت شما تاثیر بگذارد. یک محتوا باید از نظر سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال مورد بررسی قرار گیرد و پس از انجام سئو محتوا، اقدام به گذاشتن و آپلود آن بر روی سایت شود تا مورد بررسی ربات های گوگل قرار گیرد و آن را به دید کاربران برساند. اگر محتوای سایت شما سئو نشده باشد، ممکن است سال ها طول بکشد تا جزو نتایج برتر گوگل شوید یا حتی در بسیاری از موارد اصلا رشد چندانی نخواهید کرد.
ارتباط با ما
مهم ترین عامل سئو یک محتوا چیست؟
عوامل بسیار زیادی در سئو تولید محتوا نقش دارند که عبارتند از:
- کیفیت محتوا
- جدید بودن محتوا
- ساخت تصاویر بهینه برای محتوا
- استفاده از کلمات کلیدی در تولید محتوا
- بخش بندی محتوای سایت بر اساس بلاگ، خدمات و صفحات، دسته بندی و برچسب ها
- استفاده از تیترهای مناسب برای عنوان های محتوا
- اقدام به لینک سازی داخلی و خارجی مناسب درون محتوا
تفاوت تولید محتوا سایت با اینستاگرام چیست؟
تولید محتوا در سایت شما را رسمی تر و حرفه ای تر نشان می دهد و از این طریق اعتماد بیشتری را به دست می آورید. همچنین می توانید برای تولید محتوای سایت خود دیزاین های متفاوتی را درنظر بگیرید که اینستاگرام این امکانات را به شما نمی دهد.
آیا هر فردی می تواند اقدام به تولید محتوا کند؟
با توجه به اینکه تولید محتوا یک کار کاملا تخصصی است و باید بر اساس اصول سئو انجام گیرد بنابراین تمامی افراد نمی توانند انجام آن را بر عهده بگیرند و باید آن را به کارشناسان تولید محتوا سپرد. اگر شما تولید محتوای سایت خود را به کارشناسان آن بسپارید، آنها با بررسی نیازهای کاربران سایت شما بهترین محتوا را برای شما تولید می نمایند تا جزو نتایج برتر گوگل شوید و از این طریق مشتریان بیشتری را کسب نمایید.
سوالات متداول تولید محتوا
هزینه تولید محتوا در سپیداران وب چقدر می باشد؟
هزینه و قیمت تولید محتوا در شرکت سپیداران وب از 150 هزار تومان تا 3 میلیون تومان میباشد.
یک محتوای خوب شامل چه چیزهایی می باشد؟
در یک محتوای خوب باید نیازهای کاربران آن سایت گنجانده شود تا ترافیک بیشتری را به سوی آن سایت بکشاند. همچنین در تولید یک محتوای خوب باید به بررسی کلمات کلیدی، لینک سازی داخلی و خارجی پرداخت.
چه ارتباطی بین سئو و تولید محتوا است؟
سئو به افزایش ترافیک و بهینه سازی سایت شما برای موتورهای جستجو می پردازد. خدمات تولید محتوا نیز کاربران زیادی را جذب سایت می کند و از این طریق به سئو سایت کمک می کند.
چرا تولید محتوا برای سئو مهم است؟
با ایجاد یک محتوای قوی در سایت می توانید نتایج سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید تا کاربران زیادی وارد سایت شما شوند و محصولات شما را خریداری کنند یا از خدمات سایتتان بهره مند شوند. در واقع تولید محتوا ارزش واقعی را به کسب و کار شما اضافه می کند.