آموزش Ahrefs (ای اچ رفس)

آموزش ابزار Ahrefs (ای اچ رفس)

ابزارهای سئو به صاحبان سایت ها کمک می کنند تا در نتایج موتورهای جستجو رتبه ی بالاتری را دریافت نمایند. در واقع این ابزارها جزو مهم ترین و اساسی ترین ابزار هر متخصص سئو هستند زیرا به راحتی به بهینه سازی سایت، تحقیق کلمات کلیدی، آنالیز بک لینک ها و تمامی موارد مهم در سئو می پردازند.

در این مقاله می خواهیم شما را با یکی از بهترین ابزارهای سئو به نام ای اچ رفس Ahrefs که محبوب متخصصان سئو و وبمستران است، آشنا کنیم.

Ahrefs چیست؟

Ahrefs یک سرویس آنلاین است که در سال 2011 راه اندازی شد. این ابزار سئو در ابتدا فقط در تجزیه و تحلیل بک لینک های سایت مدنظر شما مانند سایت رقبا کمک می کرد اما امروزه می توانیم از این ابزار برای آنالیز تمام قسمت های یک سایت نظیر بک لینک ها و نوع آنها، کلمات کلیدی، میزان ترافیک و… استفاده نماییم. در واقع این ابزار برای کسب رتبه های بالاتر در موتور جستجوی گوگل به شما کمک خواهد تکرد تا از این طریق سئو سایت خود را ارتقا دهید.

در ادامه تمام قسمت های این ابزار را به شما آموزش می دهیم تا با استفاده از آن بتوانید جایگاه های بالاتری را نزد گوگل دریافت نمایید.

آموزش تمام قسمت های Ahrefs

آموزش تمام قسمت های Ahrefs

برای آموزش ای اچ رفس لازم است تا ابتدا وارد سایت آن شویم سپس حساب کاربری خودتان را در آن ایجاد کرده و وارد پنل آن شوید. پس از ورود به پنل Ahrefs می توانید نام دامنه ی دلخواه خود مانند سایت خود و سایت رقبایتان که قصد دارید آن را آنالیز نمایید را وارد نمایید.

پس از وارد کردن آدرس دامنه دلخواه خود می توانید تعیین نمایید که:

  1. فقط همان دامنه که وارد کرده اید را بررسی کند.
  2. فقط آن دامنه با زیر دامنه ای که وارد کرده اید را بررسی نماید.
  3. همه قسمت های آن دامنه بدون ساب دامین هایش را بررسی کند.
  4. همه قسمت های دامنه به همراه ساب دامین هایش را بررسی نماید.

تحلیل سایت با ای اچ رفس

پس از انتخاب کردن هر یک از موارد بالا، با بخشی به نام مقادیر و نمودارهایی مواجه می شوید که اطلاعات سایت مدنظر شما را نشان می دهد و با استفاده از نمودار هایی آن را برای شما تحلیل کرده است. در ادامه به تفسیر هر یک از این موارد خواهیم پرداخت. ما در این بخش سایت دیجی کالا که همه مردم آن را می شناسند و جزو قوی ترین سایت ها می باشد را بررسی کرده ایم.

بخش Overview

بخش Overview

این بخش شامل اطلاعات زیر می باشد.

  • Ahrefs rank: عددی که در این قسمت مشاهده می کنید رتبه ای است که ابزار Ahrefs به هر سایتی می دهد و هر چه این عدد کمتر باشد از اعتبار بیشتری نزد این ابزار برخوردار است.
  • (URL Rating) UR: این قسمت اعتبار دامنه ای که وارد کرده اید را بر اساس ترکیبی از کمیت و کیفیت بک لینک هایی که به آن دامنه اشاره دارند را نشان می دهد. بنابراین هرچه این مقدار بیشتر باشد، بهتر است.
  • (Domain Rating) DR: رتبه بندی هر سایت (اعتبار کل دامنه) که همان Domain Authority هست را نشان می دهد.  این مقدار نیز هر چه بیشتر باشد بهتر است.
  • Backlinks: تعداد کل بک لینک های سایت مدنظر شما را نشان می دهد.
  • Referring Domain: تعداد تمام دامنه ها یا سایت هایی که به سایت مدنظر شما لینک داده اند را نشان می دهد.
  • Organic Keywords: تعداد کلمات کلیدی که رتبه دارند را می توانید از این قسمت مشاهده نمایید.
  • Organic traffic: میزان ترافیک و بازدید از آن سایت را نشان می دهد.

تحلیل نمودارهای بخش Overview:

تحلیل نمودارهای بخش Overview

تمام قسمت هایی که در بالا مشاهده نمودید و برای شما تفسیر کرده ایم دارای نمودار هایی هستند که اگر همان بخش را اسکرول نمایید آنها را مشاهده خواهید کرد. این نمودارها یک آنالیز کلی از هر سایتی را به شما نشان می دهند تا زمان زیادی را صرف هر یک از موارد بالا نکنید و بتوانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن سایت مدنظر خودر ا آنالیز کنید.

  • نمودار Ahrefs rank: رتبه ای که ای اچ رفس در بازه های زمانی مختلف به شما داده است را نشان می دهد.
  • نمودار Referring Domain: تعداد بک لینک های موجود در بازه های زمانی را نشان می دهد.
  • نمودار Referring pages: این نمودار تعداد دامنه ها و صفحاتی که در بازه های زمانی مختلف سایت مدنظر شما از آن بک لینک دریافت کرده است را نشان می دهد.
  • Domain Rating: رتبه سایت شما را در بازه های مختلف به صورت نموداری نشان خواهد داد.
  • New & lost backlinks: این نمودار تعداد بک لینک های جدید و حذف شده و نوع آنها را در هر بازه زمانی نشان می دهد.

نمودار های Ahrefs

  • CTLDS distribution: این قسمت به شما می گوید با چه نوع دامنه هایی بک لینک دریافته گرفته اید.

CTLDS distribution

  • Anchors: انکرتکست هایی که سایت مدنظر شما با آنها لینک سازی کرده است را نشان می دهد.

Anchors

در سمت راست این نمودارها با مقادری دیگری روبرو می شوید که شامل:

  • Referring Domain: تعداد بک لینک ها با هر نوع و دامنه ای را به صورت مقدار عددی نشان می دهد.
  • Backlinks: تعداد بک لینک ها و نوع آنها که شامل متن، تصویر، فالو، نوفالو و… را نشان می دهد.
  • URL rating distribution: این قسمت به شما می گوید تعداد دامنه هایی که به سایت مدنظر شما لینک داده اند، چقدر اعتبار دارند.

URL rating distribution

بخش Backlink Profile

بخش دیگری که در Ahrefs با آن روبرو می شویم بک لینک پروفایل می باشد که اطلاعات بسیاری از بک لینک ها را در اختیار شما می گذارد. این بخش شامل موارد زیر است:

  • Backlinks: این بخش اطلاعات بسیار جامعی از تمام بک لینک های یک سایت را در اختیار شما قرار می دهد. این اطلاعات شامل تعداد بک لینک ها، نوع بک لینک ها و فالو یا نوفالو بودن می باشد. شما می توانید سایت رقیب خود را در این بخش آنالیز نمایید تا بتوانید از سایت هایی که رقیبتان لینک دریافت کرده شما نیز استفاده نمایید تا جایگاه خود را نزد گوگل ارتقا دهید.

Backlinks

  • Broken Backlinks: این قسمت صفحاتی از سایت مدنظر شما را نشان می دهد که برای آنها فرایند بک لینک سازی انجام شده است. اگر سایت خود را آنالیز می کنید، می توانید صفحاتی از سایت خود را که دچار مشکل و ارور 404 هستند را در این بخش مشاهده نمایید و اقدام به رفع مشکلات آنها کنید تا دچار افت رتبه در نزد گوگل نشوید. در این بخش تعداد انواع لینک ها اعم از فالو یا نوفالو و… را که دچار مشکل شده اند را نیز نشان می دهد.

Broken Backlinks

  • Referring domains: این بخش دامنه هایی که به سایت مدنظر شما لینک داده اند را نشان می دهد.
  • Anchors: در این بخش می توانید مشاهده کنید که برای کدام انکرتکست های شما چه تعدادی بک لینک ساخته شده است.

Referring domains

  • Referring IPs: IP هایی که به سایت شما لینک داده اند را نشان می دهد.
  • Internal Backlinks: لینک سازی های داخلی سایت مدنظر شما را نشان می دهد.
  • Link Intersect: در این قسمت می توانید چند سایت رقیب خود را وارد کرده و لیستی از بهترین سایت هایی که به سایت های رقیب شما لینک داده اند را دریافت نمایید. شاید بگویید برای این کار می توانم سایت های رقیب خود را به صورت تک تک در همان قسمت بک لینک وارد کرده تا سایت هایی که به آنها لینک می دهند را مشاهده کنم. نکته ای که در این بخش حائز اهمیت است این می باشد که در اینجا می توانید سایتی را مشاهده کنید که به هر سه رقیب شما لینک داده است، این به معنی است که آن سایت تمایل دارد به سایت هایی با موضوعات مدنظر شما لینک دهد پس شما هم می توانید از آن استفاده نمایید.

Link Intersect

اگر می خواهید اطلاعات بالا را برای خود ذخیره نمایید می توانید با استفاده از قسمت Export که در نوار بالای هر کدام از این بخش ها است یک خروجی تهیه نمایید تا این اطلاعات را با ماه های بعد مقایسه نمایید.

بخش Organic search

در این بخش می توانید اطلاعاتی در ارتباط با کلمات کلیدی را دریافت نمایید. برای مثال در قسمت Organic keywords این بخش می توانید کلمات کلیدی و تعداد آنها که رتبه بیشتری در سایت شما دارند را مشاهده نمایید.

Organic keywords

قسمت Top pages این بخش برترین صفحات سایت مدنظر شما که بازدید بیشتری در هر بازه زمانی دارند را نشان می دهد. این بخش به صورت نموداری است که اگر روی هر قسمت از نمودار کلیک نمایید به شما نشان می دهد در آن تاریخ چه تعداد صفحه دارای چقدر ترافیک بوده اند.

Top pages

همچنین با استفاده از بخش content gap این قسمت می توانید بهترین مقالات سایت رقبای خود را مشاهده کنید تا دریابید چه موضوعاتی باعث شده تا آنها جایگاه بهتری نسبت به شما داشته باشند.

قسمت دیگری که در این بخش اهمیت دارد، Competing domains می باشد. اگر شما به تازگی وارد دنیای وب شده اید و رقبای خود را نمی شناسید، می توانید از این بخش رقبای خودتان را مشاهده نمایید.

بخش Pages

در این بخش از بهترین ابزار سئو می توانید بهترین صفحات یک سایت که بک لینک های بیشتری را دریافت نموده است را مشاهده نمایید تا بررسی کنید که آن صفحات بر روی چه موضوعاتی کار کرده اند.

این بخش شامل موارد زیر است:

  • Best by link: در این بخش می توانید بهترین صفحات یک سایت از نظر لینک دهی خارجی را بررسی نمایید. این بخش لینک های خارجی فالو و نوفالو را به شما نشان می دهد و می گوید آخرین بار چه زمانی بر روی این صفحات تغییراتی اعمال شده است.

Best by link

  • Best by links growth: این بخش صفحاتی از یک سایت و تعداد آنها را که اکنون و در چند روز اخیر بر روی آنها عملیات لینک دهی انجام می شود را نشان می دهد.

Best by links growth

  • Top content: بهترین محتواهای یک سایت را به شما نشان می دهد. با استفاده از این بخش می توانید مشاهده کنید که سایت رقیب شما با چه مقالاتی کاربران بیشتری را به خود جذب کرده است که باعث رشد سایت او شده است.

بخش Outgoing link

این بخش از Ahrefs اطلاعات جامعی از لینک های خارجی را به شما نشان می دهد. اگر می خواهید در کمترین زمان بک لینک ها و رپورتاژ های رقیب خود را بررسی نمایید، به شما پیشنهاد می کنید از این بخش بهره مند شوید. این بخش شامل موارد زیر می باشد:

  • Link domains: این بخش تنها دامنه هایی که به سایت مدنظر شما لینک داده اند و نوع لینک آنها را نشان می دهد. با استفاده از این بخش می توانید به سرعت دریابید که رقیب شما از چه سایت هایی برای رپوتاژ استفاده نموده تا شما نیز از آنها استفاده کنید و سایت خود را به نتایج بالاتر گوگل برسانید.

Link domains

  • Anchors: این بخش انکر تکست هایی که در سایت مدنظر شما باعث کلیک کاربران شده اند را نشان می دهد. همچنین می توانید تعداد لینک های داخلی و خارجی برای هر انکر تکست را در این بخش مشاهده نمایید.
  • Broken links: در این بخش دامنه هایی که قبلا به سایت شما لینک داده اند و اکنون دچار مشکل شده اند و ارور 404 را نشان می دهند را مشاهده می کنید.

بخش Paid Searsh

این بخش صفحاتی از یک سایت که در اثر تبلیغات پولی گوگل(گوگل ادورز) کلیک دریافت کرده اند را نشان می دهد.

بخش Export

بخش Export

در این بخش تمامی اطلاعاتی که می توان از Ahrefs برای یک سایت به دست آورد را به صورت خروجی اکسل یا پی دی اف دریافت نمود تا در صورت نیار از آنها استفاده کرد.

بخش Legacy

این بخش خلاصه ای از تمام بخش های بالا را برای شما درون خود قرار داده است تا در صورت نیاز به  هر بخشی به سرعت آن را دریافت نمایید.

نتیجه کار با Ahrefs

آنالیز سایت خود و رقیبانمان، مهم ترین قدم برای بهینه کردن یا سئو می باشد که توسط ابزارهای سئو انجام می شود. همانطور که مشاهده نمودید Ahrefs جزو پرقدرت ترین ابزارهایی است که اطلاعات جامعی از اقداماتی که در جهت سئو یک سایت انجام می شود را در بردارد. امیدواریم با استفاده از این ابزار به جایگاه مد نظر خود برسید.

قطع دسترسی ahrefs به سایت

شما میتوانید با استفاده از کد زیر در فایل htaccess. دسترسی ربات های ahrefs را به سایت خود ببندید،در این صورت نه شما و نه رقبای شما قادر به آنالیز شما از طریق ابزار ahrefs نخواهند بود، از این رو اینکار پیشنهاد نمیشود.

<Files xmlrpc.php>

order deny,allow

deny from all

allow from 1.1.1.1

</Files>

SetEnvIfNoCase User-Agent “AhrefsBot” block_bad_bots

<Location “/”>
Order Allow,Deny
Allow from all
Deny from env=block_bad_bots
</Location>

سوالات متداول Ahrefs


Ahrefs چه کاربردی دارد؟

با توجه به اینکه این ابزار لیستی از تمام بک لینک های یک سایت را در اختیار ما می گذارد؛ بنابراین می توانیم از سایت هایی که به رقبای ما لینک داده اند برای بک لینک سازی های بسیاری مانند رپورتاژ آگهی بهره ببریم.

برای خرید اکانت Ahrefs چقدر باید هزینه کنیم؟

این ابزار سئو را می توانید از فروشندگان آن دریافت نمایید که مبلغی حدود 99 دلار می باشد.

پس از خرید اکانت Ahrefs چه مدت می توانیم از آن استفاده نماییم؟

معمولا اکانت های Ahrefs یک ماه اعتبار دارند اما اگر می خواهید از آن به صورت سالانه استفاده نماییم باید هزینه بیشتری برای خرید آن بپردازید.

Ahrefs بهتر است یا سمراش؟

هر دوی این ابزارهای سئو عالی هستند و قیمت های تقریبا یکسانی دارند. معمولا از ای اچ رفس برای تحلیل بک لینک ها و از سمراش برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده می کنند زیرا آمار بک لینک هایی که Ahrefs در اختیار شما می گذارد دقیق تر از سمراش می باشد.

کدام قسمت سرویس آنلاین Ahrefs رایگان می باشد؟

تنها قسمت رایگان Ahrefs، آنالیز بک لینک ها می باشد. اما این قسمت هم فقط لیستی از بک لینک ها را به شما نشان می دهد و نوع آنها را در اختیار شما قرار نمی گذارد.

5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دیگر مقالات