گوگل ترندز یکی از بهترین ابزارهای سئو است که در جهت بهینه سازی و سئو سایت به افراد کمک میکند. مهمترین کمکی که این ابزار به افراد میکند، یافتن بهترین کلمه کلیدی برای یک سایت و تعداد سرچ روزانه آن کلمه است. اما ویژگیهای ابزار گوگل ترندز به همینجا ختم نمیشود، بلکه ویژگیهای دیگری نیز دارد که در ادامه مطلب همگی آنها را برای شما بیان خواهیم کرد. علاوهبراین، نحوه کار با ابزار گوگل ترندز (Google Trends) را به شما خواهیم آموخت.
ابزار گوگل ترندز (Google Trends) چیست؟
گوگل ترندز یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که وبمستران و همه افرادی که به سئو علاقهمند هستند، میتوانند از این ابزار در جهت بهینه سازی سایتها استفاده نمایند. این ابزار میزان سرچ یا جستجوی هر کلمه کلیدی را در هر بازه زمانی که بخواهید به شما نشان میدهد. همچنین به شما میگوید چه کلمات مرتبطی با کلمهای که شما وارد کردهاید، دارای سرچ بالایی میباشد.
علاوهبراین، میتوانید توسط ابزار گوگل ترندز اطلاعات جغرافیایی کاربرانی که وارد سایت شما میشوند را بدست آورید. یعنی میتوانید مشاهده نمایید که چه تعداد کاربر از کدام کشور و شهر وارد سایت شما شدهاند.
آموزش کار با گوگل ترندز
برای کار با ابزار گوگل ترندز کافی است تا آدرس https://trends.google.com را درون مرورگر خود وارد کنید تا این ابزار را مشاهده نمایید. پس از ورود به این ابزار با تصویر زیر روبرو میشوید که میتوانید کلمه کلیدی مدنظر خود را وارد نمایید تا میزان سرچ روزانه، ماهانه و سالانه آن را مشاهده نمایید.
آموزش بخش Explore گوگل ترندز
جستجوی کلمات کلیدی
همانطور که گفتیم مهمترین ویژگی Google Trends این است که به شما در یافتن کلمات کلیدی کمک بسیاری میکند. درست است که مانند ابزارهایی همچون سمراش، Ahrefs و Moz … لیستی از کلمات کلیدی به شما نمیدهد اما زمانی که شما بین دو کلمه کلیدی گیر کردهاید و نمیدانید از کدام استفاده بیشتری کنید، به کمک شما میآید.
بگذارید با ذکر مثالی به شما بگوییم:
فرض کنید شما یک سایت رستورانی دارید و میخواهید درون سایت خود از کلمات مرتبط با این حوزه استفاده نمایید و نمیدانید از کدام دو کلمه کلیدی خرید کباب و خرید چلوکباب استفاده نمایید تا مشتریان بیشتری را بدست آورید. اینجاست که میتوانید مانند تصویر زیر وارد گوگل ترندز شوید و کلمات مدنظر خود را وارد نمایید.
خب همانطور که مشاهده میکنید، عبارت خرید کباب با نمودار آبی نشان داده شده است که با کلیک بر روی هر قسمت نمودار میزان سرچ روزانه این عبارت توسط افراد را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که خرید چلوکباب با نمودار قرمز نشان داده شده است و این عبارت هیچ منحنی ندارد که نشان دهنده این است که سرچ زیادی ندارد یا حتی ممکن است اصلا سرچ نداشته باشد.
مشاهده کاربران خاص خود
شاید دلتان بخواهد بدانید که کاربران سایت شما از کدام شهر یا کشور وارد سایت شما شدهاند، در اینصورت میتوانید با وارد کردن کلمه کلیدی سایت خود درون گوگل ترندز و اسکرول کردن با سمت پایین با تصویر زیر روبرو شوید که به شما میگوید روزانه چند کاربر و از چه شهرهایی عبارت مدنظر شما را درون گوگل سرچ مینمایند.
یافتن کلمه کلیدیهای مرتبط
یکی از دیگر ویژگیهای گوگل ترندز(Google Trends) این است که به کلمه کلیدیهای مرتبط با کلمه کلیدی که شما وارد کردهاید را نشان میدهد تا بتوانید از آنها در سرتاسر سایت خود استفاده نمایید و از این طریق کاربران بیشتری را وارد سایت خود نمایید؛ به این بخش Related queries گفته میشود. این قسمت در همان صفحهای است که در ابتدا کلمه کلیدی خود را وارد کردهاید، تنها کافی است به سمت پایین اسکرول نمایید تا آن را مشاهده نمایید. این بخش دارای دو مولفه top و Rising است که top بیانگر محبوب ترین کلمات کلیدی بر حسب جستجو است و Rising برعکس top عمل میکند.
آموزش بخش Trending Searches گوگل ترندز
در این بخش میتوانید برای یافتن کلمه کلیدی خود سه مولفه را تنظیم نمایید.
- DAILY SEARCH TRENDS: در این بخش میتوانید کلمه کلیدی خود را وارد نمایید و میزان سرچ آن را برای هر کشوری و در هر بازه زمانی که میخواهید مشاهده نمایید.
- REALTIME SEARCH TRENDS: در این بخش میتوانید میزان سرچ کلمه کلیدی خود را فقط در 24 ساعته گذشته مشاهده نمایید و انتخاب نمایید که کلمه کلیدی شما در چه کتگوری یا دسته بندی شغلی میباشد.
- در مولفه بعدی که در تصویر مشخص شده است، میتوانید کشور مدنظر خود را انتخاب نمایید تا میزان سرچ کلمه کلیدی دلخواه خود را فقط در همان کشور مشاهده نمایید.
کاربردهای گوگل ترندز
گوگل ترندز کاربرهای بسیاری دارد که عبارتند از:
- کمک به تولید محتوای سایتها: گوگل ترندز کمک بسیاری در تولید محتوای سایتها میکند. زمانی که شما نمیدانید که چه محتوایی برای سایت خود تولید نمایید. شما میتوانید با کلماتی که درRelated queries نمایش داده میشوند، برای ایده تولید محتوای سایت خود استفاده نمایید.
- ایده برای انکرتکست: همانطور که میدانید برای کسب بک لینک و لینک سازی نباید از انکرتکستهای یکسان استفاده نمایید زیرا این کار ممکن است باعث جریمه شدن سایت شما یا حتی افت رتبه سایت شما گردد. اگر از انکرتکستهای متنوعی برای لینک سازی سایت خود استفاده کردهاید و اکنون نمیدانید که چه انکرتکستهای دیگری را به کار ببرید، میتوانید از همان بخش Related queries کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود را مشاهده نمایید و از آنها برای انکرتکستهای بک لینک سازی خود استفاده نمایید.
سوالات متداول
برای یافتن کلمه کلیدی بهتر است از چه ابزاری استفاده کنم؟
اگر میخواهید لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی مدنظرتان را پیدا نمایید به شما پیشنهاد میکنیم تا از ابزارهایی مانند سمراش، Ahrefs و keyword tool استفاده نمایید اما اگر میخواهید به مقایسه دو کلمه کلیدی بپردازید، ابزارGoogle Trends بهتر از هر ابزار دیگری برای شما عمل میکند.
آیا ابزار گوگل ترندز رایگان است؟
بله این ابزار کاملا رایگان است و برای استفاده از آن نیازی به پرداخت هیچگونه مبلغی نیست.