ابزار سمراش یک ابزار همه کاره و محبوب برای متخصصان سئو است تا با استفاده از آن تمامی قسمت ها و عملیات هایی که روی یک سایت در جهت سئو آن انجام می شود را آنالیز کنند. این ابزار سئو که رقیب ابزار Ahrefs است تمامی اطلاعات رقیب شما را در اختیارتان قرار می دهد تا بتوانید از آنها پیشی بگیرید و رتبه یک گوگل را از آن خود کنید.
در ادامه با ما همراه باشید تا تا با استفاده از این سرویس آنلاین صفر تا صد سایت های رقیب و حتی سایت خود را بررسی کنیم تا ببینیم چگونه می توانیم گام هایی بهتر در جهت بهبود سئو و بهینه سازی سایت خود برداریم.
ابزار سمراش چیست؟
شاید همیشه این تصور را داشته باشید که بهینه سازی سئو سایت بسیار سخت می باشد و باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن کلمات کلیدی، آنالیز بک لینک ها و … کنید. سمراش به شما این امکان را می دهد تا در کمترین زمان کلمات کلیدی مد نظر خود و حتی رقبایتان را تجزیه و تحلیل کنید. علاوه بر این موارد این ابزار سئو به شما این امکان را می دهد که به راحتی بهبود عملکرد سایت خود را مشاهده کنید و قدم هایی برای بهتر شدن آن بردارید. در واقع Semrush با عملکردی استادانه گزارشی از صفحات و دامنه های مدنظر شما را در اختیارتان قرار می دهد.
نحوه استفاده از ابزار سمراش
برای استفاده از ابزار سمراش کافی است تا وارد سایت سمراش شده و پس از طی کردن مراحل ثبت نام که شامل وارد کردن ایمیل و رمز عبور می باشد وارد آن شوید. پس از گذشت این مرحله شما می توانید از تمامی قسمت های ابزار Semrush استفاده نمایید.
با ایجاد این حساب روزانه تا سقف 10 سایت را میتوانید به صورت رایگان بررسی کنید. اگر شما یک متخصص سئو حرفه ای هستید و نمی توانید برای آنالیز رقبا تا روز بعد صبر کنید، ما به شما دو راهکار معرفی خواهیم کرد:
- خرید اکانت پریمیوم ابزار سمراش
- با چند حساب کاربری در این ابزار ثبت نام کنید تا اگر مهلت روزانه ی شما با یک ایمیل تمام شد از حساب خود خارج شوید و با ایمیل دیگری که از قبل ثبت نام نموده اید وارد شوید.
افزودن پروژه یا سایت مدنظر به ابزار Semrush
برای کار با ابزار Semrush میتوانید سایت مدنظرتان را درون نوار این ابزار وارد نمایید. ولی اگر میخواهید سایتهای مشخصی را در بازههای زمانی مختلف وارد نمایید، میتوانید از افزودن پروژه به سمراش استفاده نمایید. برای این کار کافی است تا بر روی قسمت Project این ابزار کلیک نمایید سپس با تصویری مانند تصویر بالا مواجه میشوید که در قسمت Add domain، میتوانید سایت رقبای خود و در قسمت Creat projecgt سایت خود را وارد نمایید. مزایای استفاده از قسمت Project سمراش این است که وقتی پس از مدتی وارد این ابزار میشوید، دیگر نیازی نیست تا دوباره این سایت خود و رقیبتان را وارد نمایید.
آموزش کار با ابزار سمراش
پس از وارد شدن به سایت سمراش و وارد کردن پروژه یا سایت مدنظر در این ابزار، با نواری در سمت چپ آن روبرو می شویم که شامل 7 مورد اساسی است که در زیر آنها را برای شما بیان کرده ایم.
- SEO
- Local SEO
- Advertising
- Social Media
- Content Marketing
- Trends
- Agency Solutions
اگر می خواهید سئو سایت خود را ارتقا دهید، کافی است بخش Seo ابزار سمراش را به طور کامل بیاموزید، زیرا این بخش اطلاعات جامعی از یک سایت را در اختیارتان قرار می دهد و با استفاده از همین بخش می توانید به موارد مورد نیاز خود دست پیدا کنید. بنابراین اکنون وارد سایت سمراش شوید و پس از وارد کردن سایت دلخواه خود در نوار ابزار Semrush و کلیک بر روی گزینه search همراه ما باشید تا سایت مدنظر خود را بررسی نمایید.
نوار Seo سمراش چه اطلاعاتی را در اختیار ما می گذارد؟
هنگامی که روی نوار seo کلیک می کنید با عبارات بسیار زیادی مانند تصویر زیر روبرو می شوید.
بخش Domain Overview
بخش Domain Overview برای وارد کردن دامنه دلخواه و بررسی آن با سایت های مشابه است که شامل موارد زیر می باشد:
- Authority Score: اعتبارآن دامنه را در اختیار ما می گذارد. این مقدار اعتبار توسط ابزار سمراش به هر دامنه ای داده می شود که هرچقدر این مقدار عددی بیشتر باشد یعنی آن دامنه ار اعتبار بیشتری برخوردار است.
- Organic Search Traffic: میزان بازدید سایت و روند رو به رشد آن را نشان می دهد.
- Paid Search Traffic: این قسمت از ابزار Semrush بازدیدهایی که از طریق گوگل ادورز(تبلیغات گوگل) به دست می آید را نشان می دهد.
- Backlinks: در این قسمت دامنه هایی که به سایت مدنظر شما لینک داده اند و نوع لینک ها اعم از فالو یا نوفالو را مشاهده می کنید. در واقع تمامی اطلاعاتی که برای بک لینک های یک سایت نیاز است را می توانید از این بخش دریافت نمایید.
- Display Advertising: تعداد تبلیغات نمایشی در گوگل را نشان می دهد.
- Distribution by Country: میزان ترافیک سایت بر اساس کشورهای مختلف را نشان می دهد.
- Organic Traffic: میزان ترافیک ارگانیک یا پولی را به شما نشان می دهد.
- SERP Features: کلمه هایی که در زمان هایمختلف دارای رتبه هستند را بر اساس نموداری نشان می دهد.
- Organic Keywords: میزان رتبه ی کلمات کلیدی را در زمان های مختلف بررسی می کند.
- Top Organic Keywords: وقتی شما به سمت پایین می آیید(اسکرول می کنید) با قسمتی به نام Top Organic keywords روبرو می شوید که به شما می گوید سایت مدنظرتان از چه کلمات کلیدی بازدید بیشتری را دریافت می کند.
- Main Organic Competitors: در قسمت پایین تر با جدولی به نام Main Organic Competitorsروبرو می شوید که این جدول سایت هایی که محتوا و موضوعاتی مانند سایت مدنظر شما دارند را نشان می دهد و شما در این قسمت می توانید این سایت را تحلیل و بررسی نمایید
- Top Anchors: برترین و بهترین انکرتکست (متن یا عبارتی که با کلیک بر روی آن از یک مقصد به مقصدی دیگر منتقل می شوید، این عبارت دو مکان مختلف در اینترنت را به یکدیگر متصل می کند) که باعث دریافت لینک های بیشتری برای شما شده است را نشان می دهد.
- Indexed Pages: صفحاتی از سایت مورد نظر شما که ایندکس شده اند را نشان می دهد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ما در این مقاله سایت ابزار Moz را آنالیز کرده ایم که صفحات ایندکس شده آن را نشان می دهد.
بخش Traffic Analytics:
بعد ازبررسی موارد بالا وارد بخش Traffic Analytics سمراش می شویم. اگر می خواهید گزارش کاملی از این بخش دریافت کنید باید نسخه ی پریمیوم(پولی) سمراش را دریافت کنید. نسخه ی رایگان سمراش میزان بازدید های ماهانه سایت شما را در این بخش نشان می دهد.
این بخش میزان ورودی هر صفحه از سایت (از طریق گوگل و دیگر موتور های جستجو یا لینک ها)، میزان ماندگاری کاربر در هر صفحه، نرخ پرش( بانس ریت) و … را نشان می دهد.
بخش Organic research
بخش Organic research سمراش که سومین بخش نوار سئو این ابزار می باشد، دو قسمت مهم به نام های top organic keywords و top page دارد که اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار ما می گذارند.
- top organic keywords: این قسمت بهترین کلمات کلیدی هر سایت را در اختیار ما می گذارد و به ما می گوید چه کلماتی باعث شده تا سایت مدنظر ما از ترافیک بالاتری برخوردار شود. اگر می خواهید لیستی از این کلمات را برای خود ذخیره نمایید کافی است تا روی export کلیک کرده تا سمراش خروجی از این کلمات را به صورت ورد یا اکسل در اختیار شما بگذارد. برای مثال همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید کلماتی که باعث شده تا سایت Moz از ورودی بیشتری برخوردار شود سئو، ماز، گوگل آنالیتیکس و… می باشد. در این قسمت با کلیک بر روی View all organic keywords می توانید تمام کلمات کلیدی که باعث پیشرفت یک سایت شده اند را مشاهده نمایید.
- top page : صفحاتی که بالاترین میزان ورودی را داشته اند یا برای کاربران بسیار مفید بوده اند و باعث شده تا کاربران زیادی به این صفحات وارد شوند را نشان می دهد.
بخش keyword Gap
پس از عبور از بخش بالا وارد بخش keyword Gap می شویم. با استفاده از این بخش می توانید کلمه های کلیدی سایت خود و رقیبتان را با یکدیگر مقایسه نمایید و میزان ترافیک از هر کلمه کلیدی را به دست آورید. در این باره در ادامه اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار میدهیم.
بررسی بخش Backlink Gap
در این بخش همانطور که از نامش پیدا است اطلاعاتی از بک لینک های هر سایت مانند سایت هایی که به سایت مورد نظر ما لینک داده اند و میزان ورودی از هر بک لینک را نشان می دهد. همچنین این بخش به شما می گوید که از کدام کلمه کلیدی که استفاده کرده اید بک لینک بیشتری دریافت نموده اید.
یافتن میزان موفقیت کلمه کلیدی مدنظر ما با استفاده از سمراش
آشنایی با بخش Keyword research
شاید بخواهید قبل از نوشتن یک مقاله و یا قبل از سئو سایت خود بدانید رو چه کلمههایی کار کنید تا میزان ترافیک سایت خود را بالا ببرید. این بخش از ابزار آنلاین سمراش به شما برای یافتن کلمه کلیدی مدنظرتان کمک خواهد کرد. اما این مورد را بخاطر داشته باشید که به علت تحریمها، اطلاعاتی که این ابزار برای زبان فارسی نشان میدهد دقیق نیست و احتمالا این آمار، بسیار کمتر از مقدار واقعی میباشد.
بخش های این قسمت عبارتند از:
- keyword overview: با کلیک بر روی این بخش می توانید هر کلمه کلیدی که می خواهید را وارد کرده تا میزان موفقیت از هر کلمه کلیدی و میزان سرچ آن را مشاهده نمایید. بنابراین با استفاده از این بخش از سمراش، می توانید تصمیم بگیرید که روی کدام کلمه وقت زیادی بگذارید. برای مثال همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ما در این قسمت سه کلمه به دلخواه خود وارد کرده ایم.
- Keyword Magic Tool: اگر میخواهید میزان سرچ و رقابت کلمه ای را در نتایج جستجو مشاهده کنید، کلمه کلیدی مدنظرتان را در این قسمت از Semrush بنویسید تا میزان سرچ همان کلمه و کلمههای مشابه آن که کاربران در موتور جستجو سرچ کرده اند را مشاهده نمایید. اگر می خواهید از تمامی این کلمات یک لیست داشته باشید تنها کافی است بر روی گزینه Export کلیک کرده تا یک خروجی به صورت اکسل یا ورد از این کلمات داشته باشید و بتوانید از آنها برای نوشتن مقالات خود استفاده نمایید.
- Position tracking: در این بخش می توانید دامنه سایت یا صفحه مورد نظر خود را وارد کنید تا جایگاه آن را مشاهده نمایید. در واقع این بخش نمایی شبیه به نمودار سرچ کنسول دارد و بازدید های روزانه سایت مدنظر شما را در اختیارتان می گذارد.
- Organic Traffic Insights: این بخش به شما می گوید در اثر نتایج سرچ کاربران سایت شما چندبار توسط موتورهای جستجو نمایش داده شده و باعث شده تا از این طریق از ترافیک بالایی برخوردار شوید دو چه کلمات سرچ شده ای باعث نمایش شما توسط موتور های جستجویی مانند گوکل شده است.
آموزش بخش Link Building بکلینکهای ابزار سمراش
این بخش دارای قسمتهای زیر است:
- Backlink Analytics: در این بخش میتوانید پس از وارد کردن آدرس سایت مدنظر خود، تمام اطلاعاتی که نیاز دارید برای بکلینکهای یک سایت بدانید را مانند تصویر زیر مشاهده نمایید. برای مثال میتوانید در بخش Overview یک اطلاعات کلی از اینکه آن سایت چه تعداد بکلینک، کلمه کلیدیهایی که باعث رشد آن سایت میشوند و… را مشاهده کنید. یا در بخش Backlink تمامی بکلینکها را به صورت لیست دریافت نمایید، در بخش Anchors، انکرتکستهای آن سایت را مشاهده کنید.
-
Bulk Backlink Analysis: در این بخش میتوانید لیست رقبای خود را وارد نمایید تا مشاهده کنید که چه نعداد بک لینک دارند، چندتا از بکلینکهای آنها به صورت تصویر، متن و…. هستند یا چه تعداد بکلینک فالو و نوفالو دارند. این قسمت کمک زیادی به بررسی بکلینکهای سایت رقبایتان مینماید و میتوانید با کلیک بر روی گزینه Export، یک لیست از این اطلاعات را دریافت نمایید.
نوشتن محتوای ارزشمند با ابزار سمراش
اگر می خواهید ببینید رقیبانتان با نوشتن چه مقالاتی رتبه بالاتری گرفته اند یا چه مقالاتی باعث شده تا آنها میزان کاربران بیشتری را جذب سایت خود کنند کافی است به قسمت Content Marketing سمراش رفته و با وارد کردن آدرس سایت رقیبتان، مقالات برتر آن را مشاهده نمایید.
علاوه بر این می توانید در قسمت Question این بخش، سوالاتی را که کاربران در موتور جستجو وارد کرده و وارد مقاله های سایت رقیب شما شده اند را مشاهده نمایید تا بتوانید از آن سوالات برای عنوان های مقالات خود استفاده نمایید تا کاربر پس از سرچ کردن عبارات مورد نیاز خود در موتورهای جستجو به سرعت وارد سایت شما شود.
چگونه نزدیکترین رقیب خود را با استفاده از سمراش بشناسیم؟
پس از وارد کردن آدرس سایت خود در قسمت Domain Overview با نموداری مانند تصویر زیر روبرو می شوید. این دایره ها رقیب های شما هستند که بزرگترین آنها رقیب اصلی شماست و شما باید آن را در ابزار سمراش آنالیز نمایید تا نتواند از شما پیشی بگیرد.
دلیل بررسی سایت خود با ابزار سمراش(Semrush)
هنگامی که شما در نتایج اول گوگل ظاهر میشوید، رقیبهایتان در تلاش هستند تا سئو سایت خود را قویتر نمایند تا از شما پیشی بگیرند. اما در اینجا برخی دیگر از رقیبهایتان تلاش میکنند تا راهی برای افت سئو سایت شما پیدا کنند؛ آنها در چنین مواقعی شروع به ساختن بکلینکهای مخرب برای سایت شما میکنند. بنابراین سعی کنید هر چند مدت یکبار، سایت خود را توسط ابزار سمراش بررسی نمایید و در قسمت بکلینکهای این ابزار مشاهده نمایید که آیا برای سایت شما بکلینکهای مخرب ساخته میشود یا خیر.
سوالات متداول سمراش
آیا اطلاعات Semrush دقیق است؟
خیر، ابزار Semrush با کمی خطا، آمار و ارقام را در اختیار ما می گذارد.
نسخه ی رایگان ابزار سمراش چه تفاوتی با پریمیوم (پولی) آن دارد؟
در نسخه رایگان سمراش میتوانید تنها از بخش SEO آن که مهمترین بخش نیز میباشد استفاده نمایید. علاوه بر این در نسخه رایگان میتوانید در هر روز تنها 7 سایت را با آن تحلیل نمایید.
چگونه دسترسی ابزار سمراش را برای سایت خود محدود کنیم؟
شما می توانید با قرار دادن قطعه کدی در فایل htaccess. که در زیر برای شما آورده ایم دسترسی ابزار سمراش را برای سایت خود محدود نمایید اما پس از آن خودتان هم نمی توانید سایت خود را آنالیز کنید.(این کار پیشنهاد نمیشود)
<Files xmlrpc.php>
order deny,allow
deny from all
allow from 1.1.1.1
</Files>
SetEnvIfNoCase User-Agent “SemrushBot” block_bad_bots
<Location “/”>
Order Allow,Deny
Allow from all
Deny from env=block_bad_bots
</Location>
مهم ترین بخش سمراش کدام است؟
بخش SEO سمراش که در نوار سمت چپ آن قرار دارد، مهم ترین بخش آن محسوب می شود زیرا اطلاعات جامعی را در اختیار ما می گذارد و اکثر متخصصان سئو از این قسمت استفاده می کنند.
چگونه یک سایت را به صورت روزانه با ابزار سمراش بررسی کنیم؟
شما میتوانید در قسمت پروفایل خود در ابزار Semrush ایمیل خود را وارد نمایید، سپس آدرس سایتی که قصد دارید آن را به صورت روانه بررسی نمایید، در قسمت Projects این ابزار وارد نمایید تا در همان لحظه ابزار Semrush آن سایت را برای شما بررسی کند و به صورت روزانه رتبه سایت مدنظر شما در کلمات کلیدی خاص از طریق ایمیل به شما اطلاع میدهد. دقت فرمایید که این گزینه برای نسخه پریمیوم Semrush فعال است
چرا باید از ابزار سمراش استفاده کنیم؟
سمراش اطلاعات بسیار زیادی را از آنالیز یک سایت نشان می دهد بنابراین به شما این امکان را می دهد که سایت رقبای خود را به راحتی تحلیل نمایید تا بتوانید جایگاه خود را در موتورهای جستجو مانند گوگل حفظ نمایید.
آیا میتوان کلمههای کلیدی مدنظر خود را در ابزار Semrush بررسی کرد؟
بله شما میتوانید در قسمت Keyword Magic Tool ابزار سمراش، کلمه کلیدیهای مدنظر خود را وارد نمایید تا لیستی از کلمات کلیدی مشابه با کلمه مدنظرتان را بر اساس میزان سرچ آنها دریافت نمایید.
ابزار Semrush بهتر است یا ابزار Ahrefs؟
هر دوی این ابزارها از اساسی ترین ابزارهای مورد نیاز متخصصان سئو می باشد. بنابراین لازم است که از هر دوی آنها استفاده شود. تنها تفاوت این دو ابزار این است که سمراش آمار دقیقتری از کلمات کلیدی را نشان می دهد و می توانید کلمات مدنظر خود را با این ابزار سئو تحلیل نمایید. ابزار Ahrefs نیز برای بررسی بک لینکها و رپورتاژهای سایتها مناسب تر از Semrush میباشد.