ابزار ماز(Moz) یکی از بهترین ابزارهای سئو میباشد که میتوان توسط این ابزار صفر تا صد سایت خود و رقبا را بررسی نمود. ابزارMOZ اطلاعاتی دارای بخشهای بسیاری نظیر بررسی کلمات کلیدی Keyword Explorer، بررسی بک لینکها Link Explorer و هر چیزی که میخواهید در ارتباط با اطلاعات یک سایت بدانید است و تمامی این اطلاعات را در اختیار شما قرار میدهد. در ادامه به آموزش این ابزار به طور جامع خواهیم پرداخت.
آموزش ابزار Moz
ابزار ماز(moz) به دو صورت رایگان و پولی(پریمیوم) مورد استفاده قرار میگیرد.
نسخه رایگان ابزار Moz
نسخه رایگان Moz که آن را اصطلاحا مازبار(MOZBAR) معرفی میکنند به صورت افزونه یا اکستنشن بر روی مرورگر کروم قابل استفاده است. برای نصب نسخه رایگان یا اکستنشن Moz کافی است تا به قسمت اکستنشنهای مرورگر کروم خود بروید و مانند تصویر زیر عبارت Moz را در قسمت جستجوی افزونههای مرورگر خود وارد نمایید و آن را نصب نمایید.
لینک اکستنشن MozBar درون کروم وب استور
پس از اینکه اکستنشن Moz را از قسمت اکستنشنهای مرورگر خود نصب کردید، باید با کلیک بر روی قسمت Log in این ابزار، درون سایت Moz حساب کاربری بسازید. پس از ثبت نام در سایت ماز این ابزار برای شما فعال میشود.
نسخه رایگان ابزار Moz همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، اطلاعاتی نظیر اعتبار دامنه، اعتبار صفحه، انواع لینکها و نرخ اسپم اسکور را به شما نشان میدهد.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، MOZBAR یا همان ابزار ماز رایگان اطلاعات زیر را به شما نشان میدهد:
- PA: یا Page Authority اعتبار هر صفحه از یک سایت نزد گوگل را نشان میدهد.
- DA: یا Domain Authority اعتبار دامنه یک سایت نزد گوگل را نشان میدهد.
- Spam Score: اسپم اسکور امتیازات منفی یک سایت را نشان میدهد.
آیکون قلم:
هنگامی که بر روی قلم این ابزار کلیک کنید، اطلاعاتی نظیر تصویر بالا برای شما نمایش داده میشوند. این گزینهها نوع لینکهای داخلی و خارجی سایت مدنظر شما را نشان میدهند. کافی است هرکدام را که قصد مشاهده آن را دارید بر روی آن کلیک نمایید تا ابزارmoz آن را برای شما هایلایت نماید تا زمان زیادی را صرف پیدا کردن لینکها درون صفحات نکنید.
آیکون ذره بین:
علامت ذرهبین این ابزار ماز همانطور که تصویر بالا مشاهده کردید، اطلاعات زیر را در اختیار شما قرار میدهد:
- On-Page Elements: این قسمت اطلاعاتی سئو داخلی یک صفحه را به شما نشان میدهد. مانند Page Title(عنوان نمایش داده شده صفحه در نتایج گوگل)، Meta Description(توضیحات کوتاه نمایش داده شده در نتایج گوگل) و نوع سربرگها را نشان میدهد.
- General Attributes: این قسمت اطلاعات سئو تکنیکال صفحه مدنظر مانند زمان لود شدن آن صفحه، به چه صفحهآی کنونیکال شده و… را نشان میهد.
- Link Metrics: این قسمت نیز اطلاعاتی مانند تعداد کل لینکهای خارجی آن صفحه، تعداد کل لینکها اعم از داخلی و خارجی و… را نشان میهد.
- Markup: این قسمت به اسکیماها و اپلن گرافهای یک صفحه دسترسی دارد.
- Http Status: این قسمت وضعیت https یک سایت را نشان میدهد.
استفاده از سایت Moz تنها به مدت 30 روز رایگان است. بنابراین بهتر است، Mozbar را بر روی مرورگر خود نصب نمایید تا بتوانید برای همیشه از برخی از امکانات این ابزار استفاده نمایید.
نسخه پولی یا پریمیوم ابزار Moz
نسخه پریمیوم Moz اطلاعات بسیاری شامل بررسی کلمات کلیدی، بررسی بک لینکهای یک سایت، انکرتکستها، مشکلات ساختاری وبسایت و… را در اختیار شما قرار میدهد.
ابزار Moz Pro دارای بخشهای زیر است:
- Campaigns
- Competitive Research
- Keyword Research
- Link Research
- On-Page Grader
- Rank Checker
در ادامه به آموزش هر یک از این قسمتها خواهیم پرداخت.
آموزش بخش Campaigns
در این قسمت از ابزار MOZ پس از وارد کردن آدرس سایت خود در بخش View Campaign، میتوانید از طریق بخشهای زیر اطلاعات بسیاری را بدست آورید:
- Dashboard: در بخش داشبورد میتوانید مشاهده نمایید که چند درصد از افراد از طریق موبایل و چند درصد از طریق دسکتاپ وارد سایت شما شدهاند. علاوه براین میتوانید اعتبار دامنه سایت مدنظرتان و کلمه کلیدیهایی که کاربران بیشتری را به سمت سایت مدنظر شما کشانده است را در این بخش مشاهده نمایید. علاوه بر این، در این بخش اطلاعات دیگری مانند Domain Authority، تعداد لینکهای خارجی موجود در سایت مدنظر و … را در این بخش مشاهده خواهید نمود.
- Insights: در این بخش میتوانید صفحاتی از سایت مدنظر شما که دچار مشکل و ارورهای خاصی مانند ارور404 شدهاند را مشاهده نمایید.
- Rankings: این بخش اطلاعات بسیاری را در ارتباط با کلمات کلیدی در اختیار شما قرار میدهد. برای مثال شما میتوانید در گزینه Analyze a Keyword این بخش یک کلمه کلیدی را وارد نمایید تا ابزار moz، کلمه مدنظر شما را از نظر سختی کلمه، میزان ترافیکی که وارد سایت نموده و… بررسی نمایید. یا اینکه به شما میگوید کدام کلمات کلیدی سایت شما بازدید بیشتری را برای کدام صفحه از سایت مدنظرتان دربرداشتهاند.
- Page Optimization: در این بخش میتوانید کلمه کلیدی در یک صفحه از سایت مدنظرتان را آنالیز نمایید و بررسی کنید که آیا آن کلمه برای آن صفحه چقدر ورودی آورده است.
- Site Crawl: در این بخش میتوانید مشاهده نمایید که چند صفحه و کدام صفحات مورد بررسی رباتهای گوگل قرار گرفته اند. این بخش بسیار مهم است زیرا خطاهای هر صفحه و صفحات جدید یک سایت و … را نشان میدهد. این اطلاعات را میتوانید از طریق گزینههای موجود در این بخش بدست آورید.
- Crawler Warnings: صفحاتی که دچار مشکل شدهاند را نشان میدهد. همچنین میتوانید آدرس صفحه ای که میخواهید بدانید با مشکل یا اروری مواجه شده است را در این بخش قرار دهید تا برای شما، صفحه مدنظرتان را بررسی نماید. این بخش صفحاتی که به تازگی در سایت مدنظر شما ایندکس شدهاند را نیز نشان میدهد.
-
- Redirect Issues: این بخش آدرسهایی از یک سایت که ریدایرکت شدهاند را نشان میدهد.
- Metadata Issues: این بخش برای بررسی صفحات سایت خود بسیار مناسب میباشد. به اینصورت که میتوانید صفحاتی از سایتتان را که توضیحات متا ندارند یا توضیحات متای آنها بسیار طولانی است را در این بخش مشاهده نمایید.
- Content Issues: شاید بخواهید بدانید که رقیبتان چه مقالات و صفحات تازهای را به سایت خود اضافه نموده است. در این بخش از آموزش ابزار MOZ، باید به شما بگوییم این گزینه جوابگوی این نیاز شما میباشد.
- بخش Links: این بخش تمام بکلینکها، لینکهای داخلی و خارجی و… را به شما نشان میهد. شما میتوانید از گزینه Inbound Links این بخش مشاهده کنید که سایت مدنظر شما درون چه سایتهایی رپورتاژ آگهی انجام داده است تا شما نیز بتوانید از این سایتها در جهت ارتقا سئو سایت خود استفاده نمایید. زیرا این بخش جزئیات رپورتاژآگهی سایت رقیبتان مانند انکرتکست، صفحه ای که از آنجا لینک دریافت کرده و… را نشان میدهد. این بخش دقیقا همان اطلاعاتی که بخش Link Reaserch در اختیار شما قرار میدهد را نشان میدهد. این بخش خلاصه ای از بخش Link Reaserch این ابزار است که آن را در ادامه بررسی خواهیم کرد.
- Site Traffic:این بخش تقریبا مانند گوگل آنالیتیکس میباشد و ورودیهای سایت مدنظر شما را نشان میدهد. برای فعالسازی این بخش باید آن را به گوگل آنالیتیکس سایت مدنظر وصل نمود. بنابراین این بخش فقط برای بررسی سایت خود کاربرد دارد.
آموزش بخش Competitive Research ابزار MOZ
این بخش، جدیدترین بخش در MOZ است که وضعیت شما با رقبایتان را بررسی میکند. هنگامی که وارد این ابزار شوید عبارت NEW را در کنار این بخش مشاهده خواهید کرد که گویای جدید بودن این بخش است. Competitive Research ابزار moz دارای دو قسمت میباشد:
- True Competitor: در این بخش میتوانید پس از قرار دادن آدرس وبسایت یا هر صفحه از سایت خود، رقیبهای هر صفحه از سایتتان درون نتایج گوگل را مشاهده نمایید.
- Keyword Gap: در این بخش پس از قرار دادن آدرس سایت خود، میتوانید در ادامه آدرس هر تعداد از رقیبهایتان را وارد نمایید. سپس لیستی برای شما نمایش داده میشود که میتوانید در آن مشاهده نمایید که کدام یک از شما در کلمهکلیدیهایتان، قدرتمندتر کار کرده است. همچنین در این بخش میتوانید محتواهایی از رقبایتان که بازدید بیشتری داشتهاند را مشاهده نمایید تا شما نیز بتوانید از آن محتواها برای سایت خود استفاده نمایید.
آموزش بخش Keyword Research یا بخش کلمات کلیدی ابزار Moz
این بخش مخصوص بررسی کلمات کلیدی درون یک سایت میباشد. این بخش از ابزار یا سایت MOZ، دارای گزینههای زیر میباشد:
- Explore by Site: این بخش اطلاعاتی را از یک کلمه کلیدی مدنظر شما نشان میدهد و این اطلاعات فقط مربوط به ورودی که آن کلمهکلیدی برای سایت مدنظر شما آورده است میباشد، نه از اطلاعات و سرچ کاربران در موتورهای جستجو! برای مثال در این بخش میتوانید بررسی چند کلمه کلیدی را درون سایت مدنظرتان به صورت همزمان انجام دهید.
- Explore by Keyword: این بخش اطلاعاتی از کلمات کلیدی مدنظرتان از طریق سرچ کاربران در موتورهای جستجو نظیر گوگل را نشان میدهد. برای مثال میتوانید یک کلمه کلیدی را در این بخش وارد نمایید تا به شما بگوید این کلمه و مترادفات آن چه میزان سرچی درون موتور جستجو دارند.
بخش کلمات کلیدی Moz دارای گزینه دیگری به نام Keyword Lists است که تعداد و نام برترین کلمات کلیدی یک سایت را نشان میدهد.
آموزش بخش Link Reaserch
با استفاده از این بخش میتوانید تمام لینکهای داخلی و خارجی و بک لینکهای یک سایت را بدست آورید. این بخش شامل قسمت های زیر میشود:
- Overview: در این قسمت پس از قرار دادن آدرس سایت مدنظر خود میتوانید یک اطلاعات جامع شامل تعداد بکلینکها، تعداد کلمات کلیدی که از آنها ورودی دریافت کرده است، اعتبار دامنه آن سایت و… مانند تصویر زیر بدست آورید.
- Inbound Links: این قسمت تعداد بک لینکهای آن سایت، نوع آنها اعم از فالو و نوفالو، انکرتکستها، اسپم اسکور سایتهایی که از آنها بک لینک دریافت نموده، آدرس صفحه دقیق سایتی که از آن بک لینک دریافت کرده و… را به شما نمایش میدهد. این بخش جزو مهمترین بخشهای این ابزار به شمار میآید زیرا میتوانید بکلینکها و رپورتاژهای سایت رقیبتان را از اینجا بدست آورید تا شما نیز از آنها استفاده نمایید. میتوانید در قسمت Export CVS یک لیست از این بکلینکها تهیه نمایید تا در صورت نیاز از آنها استفاده نمایید.
- Linking Domains: این بخش فقط URLسایتهایی که سایت مدنظر شما از آنها بک لینک دریافت کرده است را نشان میدهد.
- Anchor Text: در این بخش همانطور که از نامش پیداست، فقط انکرتکستهایی که سایت مدنظر شما توسط آنها بک لینک دریافت نموده است را نشان میدهد.
- Top Pages: این بخش بهترین صفحات سایت مدنظر شما از نظر تعداد بکلینکهایی که دریافت کرده است را نشان میدهد.
- Discovered and Lost: در این بخش میتوانید سایتهایی که بکلینکهای سایت مدنظر شما را حذف کردهاند را مشاهده نمایید.
- Compare Link Profiles: در این بخش میتوانید سایت خود را از نظر دامین اتوریتی، اسپم اسکور، تعداد کل بکلینکهایی که دریافت کرده است، تعداد لینکهای داخلی و خارجی و… را با یک سایت دیگر مقایسه نمایید. معمولا میتوانید از این بخش سایت خود را با رقیبهایتان یا رقیبهای اصلیتان را با یکدیگر مقایسه نمایید، تا روند فعالیت سایتها را با یکدیگر مراجعه نمایید.
- Spam Score: در این بخش میتوانید مشاهده کنید که کدام سایتهایی که سایت مدنظرتان از آنها بک لینک دریافت نموده، دارای نرخ اسپم اسکور بیشتری نسبت به دیگر سایتها میباشند.
- Link Intersect: در این بخش میتوانید تعداد بینهایتی از سایتهای رقبایتان را قرار دهید تا ببینید همگی آنها در کدام سایتها بک لینک دریافت نمودهاند. از این بخش میتوانید برای انتخاب سایتهای رپورتاژآگهی خود استفاده نمایید.
On-Page Grader
در این بخش میتوانید هر صفحه از هرسایتی را که میخواهید، با کلمه کلیدی مدنظرتان بررسی نمایید. سپس با عباراتی مانند تصویر بالا روبرو میشود که هرکدام از آنها به شما میگویند که:
- Page Score: این کلمه کلیدی چه مقدار رتبه برای آن سایت کسب میکند.
- Page Factors: این کلمه کلیدی در چند صفحه از سایت مدنظر شما باعث آسیب رساندن و در چند صفحه باعث کمک به بهبود آن صفحات میشود.
- Keyword Locations: این کلمه کلیدی که شما وارد کردید، چند بار در موقعیتهایی مانند توضیحات متا، عنوان صفحات و… تکرار شده است.
- Keywords Found: این کلمه کلیدی در آدرس صفحهای که وارد کردهاید، چندبار تکرار شده است.
بخش Rank Checker
در این بخش میتوانید رتبه یک سایت و هر صفحه از آن را به همراه کلمهکلیدی مدنظر خود درون موتورهای جستجو مختلف مانند گوگل، بینگ، یاهو و… درون هر کشور را بدست آوردید.
سوالات متداول
هزینه خرید اکانت ابزار MOZ چقدر است؟
هزینه اشتراک این ابزار در سایت ماز 179 دلار در ماه میباشد.
با هر اکانت MOZ چند سایت را میتوانم بررسی کنم؟
با هر اکانتی که درون سایت Moz میسازید تنها میتوانید 10 سایت را بررسی نمایید.
کدام یک از ابزارهای سئو برای بررسی کلمات کلیدی مناسب هستند؟
ابزارهای KWFinder،SEMrush و Moz جزو بهترین ابزارها برای بررسی کلمات کلیدی میباشند. اما به علت اینکه ابزار SEMrush را به مدت بیشتری میتوان به صورت رایگان استفاده نمود، اکثر افراد از این ابزار برای بررسی کلمات کلیدی استفاده مینمایند.
چگونه اطلاعاتی که ابزار moz در اختیار ما میگذارد را ذخیره نماییم؟
شما میتوانید از تمامی بخشهای ابزار ماز یک فایل اکسل دریافت نمایید تا اطلاعاتی که این ابزار در اختیار شما قرار میدهد را برای همیشه 0ذخیره نمایید.
برای بررسی کلمات کلیدی از ابزار Moz استفاده کنم یا سمراش؟
هر دوی این ابزارها اطلاعات بسیاری را از کلمات کلیدی در اختیار شما میدهند و میتوانید لیستی از کلمه کلیدی مدنظر خود و مترادفهای آن را توسط این ابزارها بدست آورید.